fredag 6 september 2013

Kolmården

Äntligen var det dags för Blåvalarnas vinstresa!

Det var under förra våren som Blåvalarna deltog i en tävling som Folktandvården Sörmland anordnade. I början av juni kom beskedet om att det var just Blåvalarna som var en av de klasserna som vunnit. Nu var det äntligen dags att åka på den efterlängtade vinstresan.

Förväntansfulla elever samlades på skolgården på onsdag morgon. Blåvalarna fick dela buss med årskurs 8 från Asken. De äldre eleverna var mycket lugna vilket hade en bra effekt på Blåvalarna.

Resan till Kolmården var lagom lång och allt gick bra. När vi anlände till djurparken träffade Blåvalarna sin guide, Elina, som höll i trådarna under dagen. Blåvalarna hann se otroligt mycket under dagens gång, samt njuta av en god luch och fikapaus.

Under dagen såg Blåvalarna bl.a. tigrar, delfiner, snöleoparder, noshörningar, apor, rovfågelvisning etc. Massor med information om djurens levnadsvanor och framför allt om deras tänder. 

Det var trötta men lyckliga elever som anlände tillbaka till skolan efter kl.18.

Mer om resan kommer Ni att få läsa om senare, nu skall Blåvalarna börja jobba med all information och upplevelser som de fick under dagen.

Som lärare är jag mycket nöjd och stolt över elevernas engagemang under dagen!

Här följer några "smakprov":

Bussresan var lagom lång.
Elina tog bra hand om oss.




Här bekantar vi oss med delfiner.


Lunchpaus.

En kort vilopaus...

Rovfågelvisning


Det var en lång men härlig dag.

Till sist vill jag tacka Folktandvården Sörmland för det fantastiska arrangemang som de ordat åt vinnarklasserna! Och busschauffören Erik för en trygg bussresa!

Det lönar sig att borsta gaddarna!


lördag 31 augusti 2013

Vecka 35

Första hela skolveckan i årskurs 2 är nu avklarad!

Under veckan har Blåvalarna fått börja arbeta i nya arbetsböcker. Alla har varit extremt motiverade och jobbat flitigt. Som lärare är jag mycket nöjd över arbetsron i klassen. 

Under idrotten har Blåvalarna fått vara utomhus och njuta av det vackra och varma vädret i samband med wildkids och friidrott, samt fått beröm av Ulrika.

NO-lektionerna med Staffan har varit intressanta och nu ser alla emot följande lektion. Samma gäller Bild-lektionerna med Christel. 

Skolfotograferingen gick bra. Fotografen ansåg att Blåvalarna var mycket duktiga tvåår.

Nu ser alla emot nästa vecka och den stora utflykten!

Samarbetsövningar under rasten.

Idrott på innergården.
Blivande höjdhopperska?
Hela skolans gruppbild pågång.
Hjärnkontoret tillsammans med Delfinerna.

Fokuserade elever i Christels klassrum.



Alla bloggläsare önskas en skön helg!


lördag 24 augusti 2013

Årskurs 2

Efter ett skönt sommarlov var det dags att söka sig tillbaka till skolbänken.

Det var glada och förväntansfulla Blåvalar som steg in i klassrummet. Nu var det äntligen dags att komma igång igen med skolarbetet; nya böcker, mer läxor, nya upplevelser och mer kunskap.

Under skolårets första tre dagar har Blåvalarna skrivit och berättat om sommaren, räknat matematik, träffat nya lärare och fått nya arbetsböcker samt haft uteskola tillsammans med Delfinerna. Och framförallt lekt och haft roligt med sina klasskompisar!





Koncentrerade elever som räknar i ma-boken.
Uteskola tillsammans med Delfinerna.
"Hissen"

Alla bloggläsare önskas en skön helg!

lördag 15 juni 2013

Sommarexpedition och skolavslutning

Denna vecka var det dags för Blåvalarna (och Delfinernas) första sommarexpedition!


En heldag i "blandväder", både regn och sol och mittemellan. Alla elever var riktigt duktiga och även föräldrar som kämpade på i lite motvind under paddlingen på 7 km upp till Åker från Krampan. 
Renata var med i en rejäl cykelolycka på Tjejvättern i helgen så hon kunde inte närvara och visa sina Mount Everest-prylar och cykla med oss. Nästa år har hon självklart lovat att hon är med Delfinerna och Blåvalarna på Sommarexpeditionen!

Efter lunchen vid Åkersbadet cyklade vi tillbaka längs Skottvångsvägen, en sträcka på 10,5 km. Det var bara glada och lyckliga miner på alla som kom fram till Baslägret efter den turen. Även om det var en rejäl störtskur på slutet.

 Här kommer några kommentarer som eleverna skrivit:

"Vi paddlade 6 kilometer och cyklade 1 mil och när vi var i mål badade jag i havet och åt hamburgare och bulle." K.S

"Var det rolig? Ja
Var det lässkit? ibland
var det svårt? ibland
var det tråkigt Nej"
T.L

"Jag tykcte att de va rolitt att paddla & att cykla" E.G

Förberedelser.
Duktiga paddlare.
Dags att lyfta upp kanoten.
Gott med mat!
Viktigt att hålla sig till höger.
Några elever vågade ta ett dopp.
Mums!
Jag kan bara konstatera hur duktiga eleverna i årskurs 1 är. Alla hade förberett sig rätt inför expeditionen; cyklarna var i skick, man hade kläder enligt väder och alla hade framförallt rätt inställning. Sedan måste man nämna alla duktiga föräldrar som kämpade tillsammans med barnen. Ett stort tack till er!

På fredagen var det dags att avsluta detta skolår. Regnet höll sig borta under avslutningsfesten och skolans elever uppträdde med roliga, Afrika-relaterade sånger. Duktiga elever!

Att få fortsätta med Blåvalarna ännu nästa år känns bra. Vi har kommit långt under vår gemensamma tid och jag ser fram emot nästa års nya, ännu tuffare, utmaningar. Jag är stolt över er!

Vill påminna er om att komma ihåg att njuta av sommarlovet, simma, leka och bara vara så att Ni alla är pigga och laddade på hösten. Kom även ihåg att fortsätta med lästräningen i sommar! :)

Slutligen vill jag önska alla ett riktigt skönt sommarlov!





torsdag 6 juni 2013

Vecka 23, Sveriges nationaldag

Under denna korta arbetsvecka har Virpi tagit hand om Blåvalarna både måndag och tisdag. Själv har "the Big-Blue-Whale" varit på sommarexpeditioner med årskurs 2 och 3. 

Blåvalarna har varit duktiga och börjat förberedelserna inför nästa veckas skolavslutning samt jobbat med halvklara uppgifter. Det är en hel del saker som skall göras klart före sommarlovet!

Hela skolan samlades på onsdag för att uppmärksamma Sveriges nationaldag. Flaggan hissades, nationalsången ekade över Mälaren och alla utbringade en skål för Sverige.

Nu är det viktigt för alla Blåvalar att börja fundera på måndagens expedition. Kolla så att cyklarna är i skick, att låsen fungerar och att sadeln är på rätt höjd. Det kommer att bli en super rolig expedition!

 Sångövning tillsammans med Delfiner, Tigrar och Leoparder.
Soliga raster.
 Morgonsamling.


Alla bloggläsare önskas en bra långhelg!