fredag 26 april 2013

Vecka 17

Det ser ut som att Blåvalarna börjar bli friska nu!

Alla har kommit igång igen efter alla krassliga dagar. Det har blivit en hel del funderingar kring vokaler och konsonanter samt jobb med matematikboken och olika arbetsblad.
Denna vecka kunde Blåvalarna även fortsätta med sina parti-arbeten. "Studsmattspartiet" presenterade sina idéer och publiken fick ställa frågor. Nästa vecka får de andra partierna visa sina presentationer.

Fröberedelser.
Presentationerna gjordes i keynote.
Publiken ställer frågor till partiet.

På onsdag hade hela skolan en skräpplockardag. F-klasserna och åk 1 såg till att skolgården blev städad. Vi började med en gemensam fikapaus i det vackra vårvädret. Sedan städade eleverna flitigt och hade roligt.
Paus.

Här ska sopas...

Blåvalarna har fortsatt att jobba med sina bildpärmar. Att sy i papper är inte alltid lätt. Det gäller att koncentrera sig och att ha tålamod. De pärmar som är klara är verkligen fina.
Lite pyssel har det också blivit. Alla har förberett kransar inför nästa veckas morgonsamling.
Pysselbord.
Fina stygn!


Alla bloggläsare önskas en skön helg!

fredag 19 april 2013

Vecka 16

Denna vecka har varit en speciell vecka, man kunde kalla den för en helt sjuk vecka.

Blåvalarna har drabbats av baciller, nästan alla i klassen har varit sjuka under de senaste två veckorna.  Symptomen har varit hög feber och halsont. En dag var endast sju (!) elever på plats.

Då över hälften av eleverna i klassen varit sjuka och stannat hemma har skoldagarna blivit lite annorlunda. Blåvalarna har bl.a. jobbat med bild, pyssel, rättande av böcker och uppgifter, halvklara arbeten samt städning av lådor.

Hoppas verkligen att alla blir friska och krya till nästa vecka!

Alla bloggläsare önskas en trevlig helg! 

Stor klass...
Dagens alla Blåvalar och Axel.
Frågor under uteskola.

 Uppdatering av datorer med Mats.
Roligt med vår.
How are you today? I am very happy...
Lässtund med hela klassen i bibliotekssoffan.
Fritt skapande.




fredag 12 april 2013

Vecka 15

Efter ett skönt påsklov var det dags att komma igång med skolarbetet igen!

Blåvalarna har kämpat bra under veckan även om många varit lite krassliga. Viktigt att klä sig rätt nu när vädret är varierande. Morgnarna och första rasterna är fortfarande kalla. Enligt de nyaste prognoserna för nästa vecka ser det ut som om våren äntligen är på väg.

Förutom att vi skrivit om påskloven och jobbat med ett arbetsblad om årstider och månader, har Blåvalarna också fortsatt att jobba med "partiarbetet". Det ser ut som om alla kommer att bli klara under nästa vecka. Det kommer att bli intressanta presentationer och funderingar...

Under matematiklektionerna har Blåvalarna börjat jobba med lite större tal. 

Skapandet har varit i stor fokus denna vecka. Mozart-teckningarna är nu klara. Dessutom har Blåvalarna jobbar med sina Bild-pärmar.

Veckan avslutade med en vandring till Mariefreds bibliotek. Det var nämligen dags att lämna tillbaka de böcker som vi lånade under förra biblioteksbesöket. Några Blåvalar förlängde lånetiden på sina böcker. Vi kommer att besöka biblioteket igen under den närmaste tiden. Om man inte orkar vänta tills det så kan man gå dit tillsammans med mamma eller pappa.

Alla bloggläsare önskas en skön helg!

Bild
Här förbereds bild-pärmen.
 Blåvalarna och Delfinerna fick lyssna på några djur-presentationer. 

Ett fint led på väg mot skolan från biblioteket.
 Mozart 
W.A. Mozart



torsdag 28 mars 2013

Vecka 13: Glad påsk!

Då var det dags för påsklov!

Under denna "korta" vecka har Blåvalarna hunnit med mycket. "Partierna" har börjat fundera på sina program och påbörjat sina keynotepresentationer. Kommer att bli roligt och intressant att få se hur presentationerna kommer att bli.

Blåvalarna har förberett sig inför påsken. Roligt att se hur alla påskpysslade med stort intresse. Bra motorisk träning...

Skolveckan avslutades med ett kyrkobesök, äggpickning och "ChickenRace" i hjorthagen. Påsklunchen var strålande, där även påskharen och påskkärringen var på plats.

Vill önska alla bloggläsare och alla nära och kära en riktigt glad påsk!

"Partiarbete"
Påskpyssel

Äggpickning
ChickenRace


fredag 22 mars 2013

Vecka 12: Biblioteksbesök

Då har vi än en gång en händelserik skolvecka bakom oss!

Det var glada Blåvalar som traskade mot biblioteket på måndag förmiddag. Nästan alla elever hade med sig sitt lånekort, vilket bibliotekarien tyckte var mycket bra (även Big-Blue-Whale).
Först fick Blåvalarna lite boktips, sen var det dags att själva gå runt och söka efter böcker att låna.
Tänk er, ett helt bibliotek med böcker som bara väntar på att bli lästa!

Blåvalarna har kommit bra igång med läsningen. Nu är det viktigt att fortsätta med lästräningen. Att själv få låna och välja sina böcker är ett bra steg i rätt riktning. Kan dock vara bra att en vuxen är med och hjälper till. Viktigt att man inte lånar en för svår bok i detta skede.

Blåvalarna har under veckan haft korta lässtunder nästan varje dag. Som sagt, det är viktigt att läsa varje dag.

Under torsdagen började Blåvalarna jobba med porträttbilder av Mozart. Detta krävde massor av koncentration och gott humör vilket Blåvalarna hade.

Denna vecka har Blåvalarna haft med sin en Prao-elev. Tack Jonna för all hjälp! Eleverna (och Big-Blue-Whale) har varit glada för att få ha dig här.

Efter en mycket bra arbetsvecka fick Blåvalarna sin hundrade poäng, vilket betydde att det var dags för lite fredagsmys.

Till sist vill jag påminna alla bloggläsare om morgondagens Earth Hour. Fråga gärna eleverna vad det handlar om :)

Trevlig helg!

Böcker i vänta på sina låntagare.
Genomgång.
Den här vill jag ha...
Rast efter Biblioteksbesöket.
Lässtund.



lördag 16 mars 2013

Vecka 11

Då var det fredag igen!

Blåvalarna har under de senaste veckorna jobbat mycket med presentationer. Det är ofta lite "pirrigt" att   ställa sig inför klassen och läsa en berättelse som man själv skrivit. Det känns som om det väckt ett intresse för att uppträda i klassen, vilket är ett tecken på att vi kommit bra igång med att våga ställa sig och uppträda. Vi har till och med fått höra en "tjejgrupp"sjunga.

Vi har under de senaste fredagarna jobbat med ett projekt-arbete tillsammans med Delfinerna. Denna fredag fick några grupper presentera sin keynote- presentation. Mycket duktiga elever som har gjort fina forskningar om djur i närmiljön.

Blåvalarna har även fortsatt att jobba med tangentbordsträning. Roligt att se hur snabbt alla går framåt, samtidigt som det är bra bokstavsträning.

Till sist vill jag påminna att på måndagen är det dags för Blåvalarna att gå till biblioteket och låna böcker. Det kommer att bli skoj!

Alla bloggläsare önskas en trevlig helg!

Kanske vi kommer att få höra fler sånger av denna tjejgrupp.
Blåvalarna skrev en födelsedagssång åt Axel.
Slöjd i slöjdsalen.
Viktigt att man städar efter sig.

 Presentationer för en stor publik.
Nu kommer ni att få lära er mer om gräsänder...


lördag 9 mars 2013

Vecka 10

En händelserik skolvecka är återigen slutförd!

Blåvalarna har under veckan fått presentera sina berättelser om sportlovet. Det är roligt att se hur ivriga eleverna är när dom får ställa sig framme i klassen och läsa upp det som de skrivit. Vi har gjort så att man får välja ifall man vill stå ensam eller tillsammans med någon annan. Publikens stöd är även viktigt.   "Big-Blue-Whale" är stolt över Blåvalarnas insatser, han skulle aldrig själv vågat ställe sig framför klassen och läsa i deras ålder...

Blåvalarna har jobbat med Renatas läxa under veckan. Att skriva om sitt drömäventyr har varit både lätt och svårt. Man har även påbörjat "tangentsbordsträning".

Överlag så har skolveckan innehållet mycket skratt och roliga stunder. Blåvalarna avslutar varje skoldag med att ge ett vitsord för dagen. Roligt att de flesta ger mellan 4 och 5 poäng (av 5 möjliga), med andra bara glada gubbar. 

"Mitt sportlov..."

Tangentsbordsträning
Fingrarna på rätta ställe

Skönt med en läsestund.
Hjälpreda i klassen.
Koncentrerade elever.
Projektarbete med Delfiner.
Var har vi hjärtat?

Alla bloggläsare önskas en trevlig helg!